Sport, sport uitgelicht
Leave a comment

Waarom stretchen zo belangrijk is

stretchen

Er wordt steeds meer aandacht besteed aan stretchen. De meningen zijn behoorlijk verdeeld of je voor of na je training beter kunt stretchen, of het helpt tegen spierpijn of dat het blessures voorkomt. Ik ben zelf van mening dat stretchen zeker belangrijk voor je is. En ik ga je vertellen waarom!

Stretchen helpt je te ontspannen

Ik hoef je niet te vertellen dat ontspanning belangrijk voor je is. Als je goed stretcht ontspannen je spieren, ze komen tot rust. Maar ik bedoel zeker niet alleen de lichamelijk ontspanning. Een goede stretch sessie geeft namelijk ook een enorme boost aan je mindset. Heb je last van stress? Dan zal stretchen je zeker helpen. Als je stress hebt dan hebben je spieren de neiging om te verkrampen en met stretchen zorg je ervoor dat je spieren zich weer ontspannen.

Je wordt flexibeler

Met stretchen verleng je je spieren en vergroot je de beweeglijkheid van je gewrichten. Als je regelmatig stretcht dan merk je dat je leniger wordt en veel flexibeler. Flexibiliteit zal ook je houding verbeteren wat vervolgens ook weer een gunstig effect heeft op je gewrichten. Ik ben echt een ontzettende stijve hark en kijk altijd vol afgunst naar meiden die zich even dubbel vouwen na hun workout. Ja, voor mij is het ook tijd om veel meer te rekken.

Je vergroot het zuurstof gehalte in je spieren

Gevolg van ontspannen spieren is een betere doorbloeding en meer zuurstof. Hierdoor worden je spieren soepeler, minder stijf en zullen ze sneller herstellen na je workout.

Een betere nachtrust

Stretchen in de ochtend kan ervoor zorgen dat je je energieker voelt. Je lichaam wordt sneller warm en minder stijf. Maar in de avond stretchen heeft zeker zo veel voordelen. Als je stretcht voor je gaat slapen dan zul je merken dat het alleen maar goed is voor je nachtrust. Je gaat uitgeruster, ontspannen en met een leger hoofd naar beter waardoor je sneller in slaap valt en ook rustiger zal slapen. Dat is fijn!

Mijn ervaring

Zoals ik al zei ben ik echt heel erg stijf. Als ik niet goed stretch na een workout merk ik dat ik nog stijver wordt. Maar het grootste verschil merk ik in de avond. Als ik in de avond even 10 minuten rust neem om te stretchen, ik zet meestal wat yoga oefeningen op (fijn ook zo’n relaxed tingel muziekje) dan slaap ik zoveel lekkerder!

Stretch jij ook vaak? En merk je er juist wel of niet voordelen van? Laat het weten in de comments!

Liefs,
Kim

Filed under: Sport, sport uitgelicht

by

Drijvende veer achter The Health Issue // gelukkig getrouwd met Stephan // wonende in het groene, ietwat saaie, Aalsmeer // mama van Sterre (6) en Liv (4) // is nieuwsgierig, sociaal, beetje ongeduldig, creatief, altijd vol nieuwe ideeën // heeft een serieuze chocolade verslaving.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *