Sport, sport uitgelicht
Leave a comment

5 top tips voor hardlopen in de hitte

hardlopen

Hoewel je uiteraard het hele jaar door kan hardlopen beginnen veel mensen weer in de lente. Ik snap het wel! Heerlijk de zon in, je korte broek aan het gaan. Maar eerlijk gezegd, als het zonnetje goed schijnt is hardlopen eigenlijk niet zo prettig als je denkt. Het kost meer inspanning, schoenen die opeens te klein voelen en dan nog maar niet te spreken over al dat zweet. Maar weest gerust, ik geef je 5 top tips zodat je ook heerlijk kan lopen in de hitte. Komen ze!

Ga niet lopen midden op de dag

Op zich nogal logisch maar toch zie je ze vaak genoeg gaan. Op het heetste moment van de dag gaan rennen is niet echt relaxed en ook onnodig. Maak het jezelf niet te moeilijk en ga of in de ochtend of wat later in de avond, probeer in ieder geval niet tussen 11 en 15 uur te gaan lopen. Naast het feit dat het voor je lichaam beter is zul je ook merken dat je veel fijner zult lopen.

Drink genoeg!

Wat mij vooral altijd opvalt is dat ik na een run in de warmte altijd ontzettend hoofdpijn krijg. En dat is ook niet zo gek. Zweten is namelijk van cruciaal belang om je lichaam af te koelen in de warmte en tijdens inspanningen. Maar dit betekend ook dat het leidt tot vochtverlies, in mijn gevoel, veel vochtverlies (ja, alsof ik onder een douche heb gestaan haha). Hierdoor heb je dus ook eerder kans op uitdroging en krijg je, in mijn geval, knallende koppijn. Dus drink voor je run genoeg, maar drink ook zeker een paar glazen na je run om je vochtgehalte weer goed te krijgen. Als je het fijn vindt om tijdens je run wat water bij je te hebben, kun je bijvoorbeeld gebruik maken van een drinkgordel zoals bijvoorbeeld deze van Rucanor.

Smeer je in

Ok, zonnebrand tijdens het hardlopen is niet de beste combinatie. Het plakt en zodra je begint te zweten loopt het in je ogen en gaat alles prikken. Maar wees niet eigenwijs en bescherm je huid goed tegen te zon, zo voorkom je niet alleen rimpels maar ook de kans op huidkanker. Ik ben dol op de Lancaster Sport Dry Touch. Deze beschermd goed, loopt niet uit en ruikt zo lekker! Hier krijg ik dus meteen een zomer gevoel van. Het is niet de goedkoopste maar gezien ik het alleen voor tijdens het hardlopen gebruik doe ik er ook best wel lang mee en weet ik zeker dat ik goed beschermd ben.

Pas je outfit aan

Kies niet voor katoen (neemt veel vocht en gaat plakken) maar kies voor goed ventilerende en lichte kleding. Lekker een korte broek, een luchtig shirt en vergeet zeker niet een pet! Een pet is naar mijn mening echt onmisbaar. Zo blijft je hoofd lekker koel en komt je zon niet in je gezicht. Je hebt speciale ventilerende petten zoals deze van Nike. 

Luister naar je lichaam

Ieder lichaam is anders. De ene persoon kan veel beter tegen de warmte dan een ander. Belangrijk is om goed naar je eigen lichaam te luisteren. En maak het jezelf vooral niet te moeilijk. Gaat het even niet? Stop dan op tijd, loop wat minder hard, morgen weer een dag!

Heb je nog meer tips die hier tussen moeten? Laat het dan zeker even weten in de comments!

Liefs,
Kim

 

Filed under: Sport, sport uitgelicht

by

Drijvende veer achter The Health Issue // gelukkig getrouwd met Stephan // wonende in het groene, ietwat saaie, Aalsmeer // mama van Sterre (6) en Liv (4) // is nieuwsgierig, sociaal, beetje ongeduldig, creatief, altijd vol nieuwe ideeën // heeft een serieuze chocolade verslaving.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *